Home » Boekrecensie: Graviton, door Marja West

Omslag Graviton Marja West

Boekrecensie: Graviton, door Marja West

Nadert jouw vakantie ook met rasse schreden en ben je nog opzoek naar een leuk boek om deze vrije dagen mee door te komen? Als je abonnee bent van Storytel, lees dan vooral verder, want ik heb een zinderende suggestie voor je. Graviton, geschreven door Marja West, is een meeslepende Storytel-original die zich afspeelt in een Frans bergdorpje. Het verhaal bevat bovennatuurlijke elementen, die op een realistische wijze in het leven van de hoofdpersonen verweven worden.

Algemene gegevens van Graviton

Verschenen: 22 januari 2018
Formaat: e-book en audioboek
Aantal afleveringen: 30
Genre: spanning, bovennatuurlijk
Mijn beoordeling: 4 sterren

Het verhaal

Tijdens een routinetest met een deeltjesversneller in Zwitserland, gaat er iets mis. Dit heeft grote gevolgen voor de bewoners van Charroux, een naburig dorpje vlak over de grens met Frankrijk. Er breekt een hevige storm los boven Charroux die het als een bezetene laat bliksemen. Als de storm voorbij is en het dorp weer opgelucht adem kan halen, blijkt dat slechts het begin van een reeks bizarre, niet te bevatten gebeurtenissen.

Over de voorlezer

De luisterboekversie van Graviton wordt ingelezen door Kevin Hassing, een Nederlands stemacteur die meerdere luisterboeken heeft voorgelezen. Ook spreekt hij verschillende rollen in in Nederlandse nasynchronisaties van jeugd- en animatieseries, zoals: Spencer uit iCarly, Smokescreen uit Transformers: Prime, en verscheidene terugkerende gastrollen in Disney-series als Lab Rats en Mighty Med. Hij heeft een warme stem die prettig is om naar te luisteren en die goed bij het verhaal past. Wel vond ik het jammer dat het verhaal niet door meerdere personen werd voorgelezen. Graviton wordt namelijk verteld vanuit het perspectief van drie personages: de tiener Lars, de hoteleigenares Mila en schoolhoofd Adam. Het was leuk geweest als deze rollen door verschillende voorlezers vertolkt werden, wat Storytel vaker doet met zijn originals.

Mijn mening over het boek

Ik heb Graviton erg snel uitgelezen, omdat het verhaal me behoorlijk in zijn greep hield. Naast dat het een bovennatuurlijk, sci-fi-achtig verhaal is waar ik wel van houd, bevat het ook de intrigerende kenmerken van een sociale roman, omdat het boek zich afspeelt in een dorpje waar raadselachtige dingen gebeuren en de inwoners op een gegeven moment geïsoleerd raken van de buitenwereld. Marja West geeft mooi weer wat er met mensen gebeurt als ze door angst en isolatie geteisterd worden. Dus ook als je niet van bovennatuurlijke fenomenen houdt, maar wel dol bent op sociaal-psychologische romans, is dit boek aan te raden.

Het verhaal kabbelt rustig voort, maar de doorlopende spanning en plotselinge, bizarre gebeurtenissen houden je bij de les. Je zult je aan sommige personages gaan hechten en anderen verafschuwen. Kortom: het is wat mij betreft een heerlijk boek om je vrije tijd mee door te komen.